Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, zaniepokojona decyzją GDDKiA dotyczącą budowy 855 km dróg szybkiego ruchu w technologii betonowej w latach 2014-2020, postanowiła zwrócić się w tej sprawie do szefowej GDDKiA, która wydała decyzję, do minister infrastruktury i rozwoju oraz Stanisława Żmijana, przewodniczącego sejmowej komisji infrastruktury.
OIGD w swoich pismach przypomina, że zdecydowana większość firm drogowych w Polsce nie jest przygotowana do wykonywania nawierzchni dróg w technologii betonowej, a wiele z nich zdążyło już zainwestować w sprzęt do produkcji i układania mieszanek mineralno-asfaltowych.
„
Decyzja o budowie dróg z nawierzchnią betonową to dla zdecydowanej większości firm bardzo zła wiadomość, pierwszą perspektywę wiele z nich zakończyło stratami, było dużo upadłości, natomiast w drugiej perspektywie nawet nie będą mogły wystartować do przetargów z powodu braku doświadczenia, sprzętu i wyposażenia” – alarmuje Izba.
Izba uważa decyzję GDDKiA za zbyt pochopną, która może spowodować ograniczenie konkurencji na rynku robót drogowych, co więcej, nie uwzględnia realiów rynku wykonawczego i jest szkodliwa dla polskich przedsiębiorców.
Władze Izby proszą Ewę Tomalę-Borucką, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad o udzielenie odpowiedzi na pytanie, co leżało u podstaw jej decyzji, a w szczególności, jakie badania, analizy, wskaźniki i obliczenia kosztów przemawiały na korzyść nawierzchni betonowych.
Do Stanisława Żmijana Izba zwróciła się z prośbą o osobiste zainteresowanie się tym problemem oraz zwołanie posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury poświęconej tematowi dróg mających powstać w technologii betonowej, z udziałem wszystkich zainteresowanych stron. Prośbę o zainteresowanie się problemem wystosowano również do minister Marii Wasiak.